top of page

Тести для кращого розуміння дитини.


Тест "Які ви батьки"

Варіанти відповідей: "так", "ні", "не знаю".

1. На деякі вчинки дитини ви часто реагуєте "вибухом", а потім шкодуєте про це? 2. Деколи ви вдаєтеся по допомогу або порад інших осіб, коли не знаєте, як реагувати на поведінку вашої дитини? 3. Ваша інтуїція і досвід – кращі порадники у вихованні дитини. 4. Деколи вам трапляється довіряти дитині секрет, який нікому іншому не розказали б. 5. Вас ображає негативна думка інших людей про вашу дитину? 6. Вам траплялося просити у дитини вибачення за свою поведінку? 7. Чи вважаєте ви, що дитина не повинна мати секретів від своїх батьків? 8. Помічаєте ви між своїм характером і характером дитини різницю, яка іноді приємно дивує вас? 9. Ви надто сильно переживаєте неприємності або невдачі вашої дитини. 10. Чи можете утриматися від купівлі цікавої іграшки для дитини (навіть, якщо маєте гроші) тому, що знаєте: вдома їх є багато? 11. Ви знаєте, що до певного віку кращий виховний аргумент для дитини — фізичне покарання (пасок). 12. Ваша дитина саме така, про яку ви мрієте. 13. Ваша дитина завдає вам більше турбот, аніж радощів. 14. Чи здається вам, що ваша дитина навчає вас по-новому думати, поводитися? 15. Чи бувають у вас прикрощі з вашою дитиною? Обробка результатів: за кожну відповідь "так" на запитання 2,4, 6, 8, 10, 12,14 і за кожну відповідь "ні" на запитання 1, З, 5, 7, 9, 11, 13 і 15 нарахуйте собі по 10 балів, за кожну відповідь "не знаю" на будь-яке запитання — по 5 балів. Підрахуйте загальну суму. 100-150 балів. У вас великі здібності до правильного розуміння своєї дитини. Ваші судження і погляди — добрі союзники у розв'язанні різних виховних проблем. Якщо й на практиці ваша поведінка відкрита, сповнена терплячості, вас можна визнати за приклад для наслідування. До ідеалу вам не вистачає одного невеличкого кроку. Ним може стати думка вашої дитини. Ризикніть, спробуйте її з'ясувати. 50-99 балів. Ви — на правильному шляху до кращого розуміння власної дитини. Свої тимчасові труднощі або проблеми з дитиною ви маєте розв'язати, починаючи з себе. І не намагайтеся виправдовуватися браком часу або характером вашої дитини. Є кілька проблем, на які ви маєте реальний вплив, а тому спробуйте це використати. Не забувайте, що розуміти — не завжди приймати. Не лише дитину, а й власну особистість. 0-49 балів. Здається, можна більше співчувати вашій дитині, аніж вам, оскільки її мати не стала другом і провідником на важкому шляху здобуття життєвого досвіду. Але ще не все втрачено. Якщо ви й справді хочете щось зробити для своєї дитини, спробуйте інакше. Можливо, ви знайдете когось, хто вам у цьому допоможе своєчасними порадами. Це нелегко, зате у майбутньому обернеться вдячністю і щасливим життям вашої дитини.

Тест-опитувальник батьківського ставлення (Варги-Століна)

На кожне твердження дайте відповідь «так» або «ні».

Питання:

  1. Я завжди співчуваю своїй дитині.

  2. Я вважаю своїм обов’язком знати все, що думає моя дитина.

  3. Я поважаю свою дитину.

  4. Мені здається, що поведінка моєї дитини значно відхиляється від норми.

  5. Потрібно якомога довше тримати дитину осторонь від реальних життєвих проблем, якщо вони її травмують.

  6. Я відчуваю до дитини прихильність.

  7. Добрі батьки оберігають дитину від життєвих труднощів.

  8. Моя дитина часто неприємна мені.

  9. Я завжди намагаюсь допомогти своїй дитині.

  10. Бувають випадки, коли глумливе ставлення до дитини приносить їй велику користь.

  11. Я відчуваю досаду щодо своєї дитини.

  12. Моя дитина нічого не досягне у житті.

  13. Мені здається, що діти знущаються над моєю дитиною.

  14. Моя дитина часто здійснює такі вчинки, які окрім презирства нічого не варті.

  15. Для свого віку моя дитина не зовсім зріла.

  16. Моя дитина поводиться спеціально, щоб досадити мені.

  17. Моя дитина вбирає у себе все погане, як губка.

  18. Мою дитину важко навчити гарних манер, при найбільшому старанні.

  19. Дитину потрібно тримати у суворих рамках, тоді з неї виросте порядна людина.

  20. Я люблю, коли друзі моєї дитини приходять до нас додому.

  21. Я схвалюю свою дитину.

  22. До моєї дитини липне все погане.

  23. Моя дитина не досягне успіхів у житті.

  24. Коли в компанії знайомих говорять про дітей мені трохи соромно, що моя дитина не така розумна і здібна, як хотілось би..

  25. Я жалію свою дитину.

  26. Коли я порівнюю свою дитину з її ровесниками, вони здаються мені дорослішими і у поведінці і у судженнях.

  27. Я із задоволенням проводжу з дитиною свій вільний час.

  28. Мені шкода, що моя дитина росте і дорослішає.

  29. Я часто ловлю себе на ворожому ставленні до дитини.

  30. Я мрію про те, щоб моя дитина досягла всього того, що мені не вдалося у житті.

  31. Батьки повинні пристосовуватись до дитини.

  32. Я намагаюся виконати всі прохання моєї дитини.

  33. Приймаючи сімейні рішення слід враховувати і думку дитини

  34. Головна причина капризів моєї дитини – егоїзм, впертість і лінь.

  35. У конфлікті з дитиною я часто можу визнати, що вона по-своєму права.

  36. Діти рано дізнаються, що батьки можуть помилятися.

  37. Я завжди зважаю на свою дитину.

  38. Я відчуваю приязнь до дитини.

  39. Я дуже цікавлюсь життям своєї дитини.

  40. Неможливо нормально відпочити, якщо проводиш час з дитиною.

  41. Найголовніше, щоб у дитини було спокійне і безхмарне дитинство.

  42. Іноді мені здається, що моя дитина – нездатна ні до чого доброго.

  43. Я поділяю захоплення своєї дитини.

  44. Моя дитина може вивести із себе будь-кого.

  45. Я поділяю гіркоту, смуток своєї дитини.

  46. Моя дитина часто дратує мене.

  47. Виховання дитини – суцільне тріпання нервів.

  48. Сувора дисципліна у дитинстві – розвиває сильний характер.

  49. Я не довіряю своїй дитині.

  50. За суворе виховання діти дякують потім.

  51. Інколи мені здається, що я ненавиджу свою дитину.

  52. У моєї дитини більше недоліків, ніж позитивних якостей.

  53. Я поділяю інтереси своєї дитини.

  54. Моя дитина не спроможна що-небудь зробити самостійно, а якщо і зробить, то обов’язково не так.

  55. Моя дитина виросте непристосованою до життя.

  56. Моя дитина подобається мені такою, якою вона є.

  57. Я ретельно стежу за станом здоров’я своєї дитини.

  58. Не рідко я захоплююсь своєю дитиною.

  59. Дитина не повинна мати секретів від батьків.

  60. Я не високої думки про здібності своєї дитини і не приховую цього від неї.

  61. Дуже бажаю, щоб дитина товаришувала з тими дітьми, які подобаються її батькам.

Ключі для опитувальника:

1 «Прийняття-відхилення» - 3, 4, 8, 10, 12, 14, 15, 16, 18, 20, 23, 24, 26, 27, 29, 34, 37, 38, 40, 42, 43, 44, 45, 47, 49, 51, 52, 53, 55, 56, 60.

2. «Кооперація» - 6, 9, 21, 25, 31, 33, 39, 35, 36.

3. «Симбіоз» - 1, 5, 7, 28, 32, 41, 58.

4. «Авторитарна гіперсоціалізація» - 2, 19, 30, 48, 50, 57, 59.

5. «Маленький (-а) невдаха» - 9, 11, 13, 17, 22, 23, 54, 61.

1. „Прийняття – відторгнення”. Шкала відтворює інтегральне емоційне ставлення до дитини. Зміст одного полюса шкали: батькові подобається дитина такою, якою вона є. Батько поважає індивідуальність дитини, симпатизує їй. Батько прагне проводити багато часу разом з дитиною, схвалює її інтереси й плани. На іншому полюсі шкали: батько сприймає свою дитину поганою, непристосованою, неудачною. Йому здається, що дитина не доб’ється успіху в житті через низькі здібності, невеликий розум, дурні схильності. У більшості батько відчуває до дитини злість, досаду, роздратованість, образу. Він не довіряє дитині й не поважає її.

2. „Кооперація” – соціально бажаний образ батьківського ставлення. Змістовно ця шкала розкривається так: батько зацікавлений у справах і планах дитини, намагається в усьому допомогти дитині, співчуває їй. Батько високо оцінює інтелектуальні й творчі здібності дитини, відчуває почуття гордості за неї. Він підтримує ініціативу й самостійність дитини, намагається бути з нею на рівних. Батько довіряє дитині, намагається стати на її точку зору в спірних питаннях.

Симбіоз” – шкала відтворює міжособистісну дистанцію в спілкуванні з дитиною. При високих балах за цією шкалою можна вважати, що батько прагне до симбіотичних стосунків з дитиною. Змістовно ця тенденція описується так – батько відчуває себе з дитиною єдиним цілим, прагне задовольнити всі потреби дитини, захистити її від труднощів і неприємностей життя. Батько постійно відчуває тривогу за дитину, дитина йому здається маленькою й беззахисною. Тривога батька підвищується, коли дитина починає автономізуватися через обставини, оскільки по своїй волі батько не дає дитині самостійності ніколи.

4. „Авторитарна гіперсоціалізація” – відтворює форму й напрямок контролю за поведінкою дитини. При високому балі за цією шкалою в ставленні такого батька чітко простежується авторитаризм. Батько вимагає від дитини безмовної покори й дисципліни. Він намагається нав’язати дитині в усьому свою волю, не в змозі стати на її точку зору. За вияв сваволі дитину суворо наказують. Батько пильно стежить за соціальними досягненнями дитини, її індивідуальними особливостями, звичками, думками, почуттями.

5. „Маленький неудачник” – відтворює особливості сприйняття й розуміння дитини батьком. При високих значеннях за цією шкалою у батьківському відношенні даного батька є прагнення інфантилізувати дитину, приписати їй особисту й соціальну самостійність. Батько бачить дитину молодшою в порівнянні з реальним віком. Інтереси, захоплення, думки й почуття дитини здаються батькові дитячими, несерйозними. Дитина уявляється непристосованою, неудачливою, відкритою для дурних впливів. Батько не довіряє своїй дитині, досадує на її неуспіхи й невмілість. У зв’язку з цим батько намагається захистити дитину від труднощів життя й строго контролювати її дії.


bottom of page